woensdag 17 december 2014

Ken ik u ergens van?

Toen ik een aantal jaar geleden actief werd op LinkedIn was het vrij eenvoudig om met, voor mij, bekende personen te Linken. LinkedIn gaf aan welke contacten ik via Outlook kon benaderen. De mensen die in mijn Outlook staan, zijn in de regel ook personen die ik persoonlijk ken. Dan wel Online of Offline. Binnen de kortste keren gaf mijn profiel dan ook aardig wat contacten aan. Interessant en leuk om te kijken wat iedereen zoal doet en met wie zij dan weer gelinkt zijn.

Ik werk graag met LinkedIn. Het geeft mij de mogelijkheid mijn netwerk in kaart te brengen. Op zoek te gaan naar personen die interessant zijn om informatie mee te delen of van te krijgen,  om zaken mee te doen of leuke leads aan door te spelen. Ook is onze zakelijke pagina een tool om onze connecties op de hoogte te houden van onze bezigheden; She Knows How LinkedIn 

Maar de laatste tijd is er iets aan de hand. Steeds vaker ontvang ik uitnodigingen van mensen om een connectie te maken die ik niet ken. In den beginne accepteerde ik iedereen, met de gedachte dat deze verzoeken ergens vandaan kwamen en dat deze connecties, connecties van mijn connecties waren. Echter op dit moment krijg ik verzoeken van personen die ik op geen enkele wijze kan plaatsen. Dus heb ik een stop ingelast. Ik klik niet meer ruchsichlos op accepteren.  

Wat ik wel doe? Is de vraag stellen; 'Ken ik u ergens van?' Leg mij eens uit vanwaar dit verzoek om te Linken. In sommige gevallen is er dan toch sprake van - geen reactie -, maar er zijn gelukkig ook verstandige professionals die mijn boodschap begrijpen en via de mail uit leggen waarom zij met mij willen Linken en hoe zij op mijn profiel zijn gekomen. En dat geeft hele interessante en leuke connecties.

Waarom ik dat doe? Omdat het mijn netwerk interessanter kan maken, kan vergroten en wie weet simpelweg business kan opleveren.

Ken ik u ergens van?
Wordt ook makkelijker wanneer je als LinkedIn gebruiker;

- Een profielfoto hebt. Dat kan toch niet moeilijk zijn? Zorg er overigens wel voor dat deze foto past bij hetgeen jij uit wilt stralen. Vakantiefoto's zijn in deze dan ook minder geschikt, tenzij je een reisagent bent.
- Mij uitnodigen via de standaard tekst; kom op! Een kleine moeite om een persoonlijke boodschap in je uitnodiging te zetten. Dat zegt veel over wie je bent en waar je voor staat.
- Een afgeschermd profiel. Waarom zit je op LinkedIn? Transparantie. Laat zien wie je bent!
- Neem de moeite om je profiel te vullen. Geef en deel informatie.

Kortom, voorkom de vraag; 'Ken ik u ergens van' en laat zien wie je bent.
Tot snel op LinkedIn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten